BAYDER Kültür Sohbetlerinde Bayburt Çalgısı Mey Anlatıldı

BAYDER Kültür Sohbetlerinde Bayburt Çalgısı Mey Anlatıldı
Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala

Bayburt Tarih, Kültür ve Edebiyat Derneği tarafından düzenlenen kültür sohbetlerinde Türk Müziği enstrümanı ‘Mey’ anlatıldı.

Mey ve bağlama sanatçısı Serdar Eslek, mey enstrümanının halk müziğinde kullanılmasını sağlayan Binali Selman’ın, Mey’den fa diyez sesini alabilmek için yeni bir perde açtığını ve Mey’i halk müziğine kazandırdığını belirtti.

Demirözü’nden, aynı topraklardan olduğu Binali Selman’ı Mey’i icat eden adam olarak niteleyen Eslek, Selman’ın bu müzik aletini TRT’ye Bayburt’a ait bir müzik aleti olarak kaydettirdiğini söyledi.

Mey’in dinleyenlerini etkisi altına alan bir müzik aleti olduğunu söyleyen Serdar Eslek, Türk Halk Müziğinin çok özel çalgılarından biri olan enstrümanın kendisini solo dinletebildiğini aktardı.

Uzun havalar, kırık havalar ve oyun havalarında önemli bir görev üstlenen Mey’in; Mey gövdesi, kamış, akort kıskacı ve koruma kıskacı diye adlandırılan dört bölümden oluştuğunu söyleyen Eslek, Mey’in Hüseyni, Uşşak makamına uygun olduğunu söyledi. Eslek, Binali Selman gibi usta sanatçıların ise, Mey ile Hicaz ve Kürdi makamlarını da çalabildiğini ifade etti.

Mey’in Türk Müziği tarihindeki seyrine de değinen Eslek, ilk olarak Seyfettin Sığmaz tarafından 1952 yılında kullanıldığını belirtti.

Seyfettin Sığmaz’ın o yıllarda kullanılan do karar Mey ile çalamadığı türkülerde klarneti kullandığını ifade eden Serdar Eslek, dönemin müzik otoritesi Muzaffer Sarısözen tarafından, klarnetin geleneksel çalgılar içinde yer almaması dolayısıyla radyolarda yasaklandığını ve Seyfettin Sığmaz’ın bu yüzden radyonun halk müziği topluluğundan çıkarıldığını söyledi.

Seyfettin Sığmaz’dan sonra Mey’in artık çalınmadığını, Binali Selman’ın İstanbul’da radyo sınavlarını kazandıktan sonra Mey’in yeniden gün yüzüne çıktığını bildiren Eslek, Binali Selman’ın türkülerin icrasına uymayan Mey’e fa diyez sesini alabilmek için yeni bir perde açtığını ve bu buluşu ile Muzaffer Sarısözen ve Nida Tüfekçi gibi usta isimlerden takdir topladığını belirtti.

Eslek, Selman’ın bu buluşunun Mey’in icadı olarak değerlendirildiğini ve bu enstrümanın Binali Selman tarafından TRT’ye Bayburt’a ait bir müzik aleti olarak kaydettirildiğini söyledi.  

Eslek, sunumunu Mey icrası ile sonlandırdı.

BAYDER Başkanı Fatih Dündar da derneğin üyesi olan Serdar Eslek’in günümüzde Mey’i ustaca çalabilen önemli isimlerden biri olduğunu belirterek, “Serdar Eslek, bir Bayburt çalgısı olan Mey’i Binali Selman’dan sonra bu topraklarda hakkıyla çalabilen önemli isimlerden biri. Ben kendisine vermiş olduğu bu değerli bilgilerden ve Bayburt müziğine katkılarından dolayı teşekkür ediyorum” dedi.

Dündar, günün anısına Serdar Eslek’e teşekkür belgesi takdim etti.

BAYDER Kültür Sohbetlerinde Bayburt Çalgısı Mey Anlatıldı
BAYDER Kültür Sohbetlerinde Bayburt Çalgısı Mey Anlatıldı
BAYDER Kültür Sohbetlerinde Bayburt Çalgısı Mey Anlatıldı
BAYDER Kültür Sohbetlerinde Bayburt Çalgısı Mey Anlatıldı
0
mutlu
Mutlu
0
_zg_n
Üzgün
0
sinirli
Sinirli
0
_a_rm_
Şaşırmış
0
vir_sl_
Virüslü

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.